Nye tiltag skal skabe indsigt i lokale virksomheders kørselsmønstre med varebiler og lastvogne, og samtidig skal mulighederne for, at virksomhederne kan dele ladestandere, undersøges. Målet er at få mere af den tunge trafik til at køre på el. For mens salget af elbiler til private er i stor fremgang, er overgangen til elektriske vare- og lastbiler en anelse mere kompleks.

En del af: Skift energi

546

el-varebiler mere - er målet frem mod 2029

105

el-lastbiler mere - er målet frem mod 2029

I Sønderborg er vi godt i gang med at gøre transporten grønnere. Elbiler til private vinder hurtigt frem, støttet af en voksende infrastruktur af ladestandere.

Transportsektoren tegner sig for cirka halvdelen af Sønderborgområdets samlede CO2-udledning på energiområdet, hvor tung transport står for en fjerdedel af denne. Udover omstillingen af privatbilisme, er det derfor vigtigt at mindske klimabelastningen fra erhvervskøretøjer i bestræbelsen på CO2-neutral energi i 2029.

Overgangen til elektriske vare- og lastbiler forudsætter en række unikke løsninger. Der findes nemlig ikke en one-size-fits-all-model for erhvervstransport, da behovene varierer efter turlængde, vognstørrelse og funktionalitet.

Elektriske lastbiler har for eksempel brug for mere plads ved ladestationerne end personbiler. Derudover kører nye el-lastbiler omkring 300 kilometer på én opladning, mens en diesellastbil kan køre over 1.000 kilometer på én tank.

Det giver derfor nogle udfordringer for omstillingen, men der er ingen grund til at stå på bremsen og vente på den teknologiske udvikling. De nuværende el-lastbiler kan sagtens overtage på de kortere ruter.

Et større overblik over vare- og lastbilernes kørselsmønstre, som Better Energy og ProjectZero samarbejder om, skal sætte skub i dette. Formålet er at kortlægge de ruter, hvor el-lastbiler allerede nu kan indsættes, baseret på transportens afstand og vægt, og understøtte overgangen for virksomhederne.

Derudover fokuserer initiativet på kollektive løsninger, hvor flere lokale virksomheder og transportudbydere samarbejder om at opstille fælles ladestandere, som dermed kan benyttes af flere aktører.

Målet er, at dette ikke blot skal motivere den enkelte virksomhed, men fungere som en katalysator for den grønne omstilling af varetransporten. Initiativet er en del af Sønderborgs rolle som en af EU’s 112 Mission-byer, og forhåbningen er, at erfaringerne kan udbredes til resten af EU.