Godt og vel 2400 sønderborgere var ude at købe ny bil sidste år, og mere end 72 procent kom hjem med en elbil. Skiftet væk fra benzin og diesel er noget, der virkelig batter for luftkvaliteten og klimaet. Nu er håbet, at samme tendens smitter af på lastbilerne.
Det er som om, at omstillingen til elbiler er sat i automatgear efterfulgt af et ordentligt tryk på speederen. Og nogle af dem, der jokker allerhårdest på speederen… det er sønderborgerne.
På landsplan var 62 procent af nye bilsalg i 2024 - inklusive nyregistreringer og import - elbiler, hvilket er rekord. I Sønderborg var den elektriske andel endog endnu højere, da 72 procent foretrak de elektriske køretøjer.
Den lokale begejstring for elbiler var heller ikke til at tage fejl af, da Elbil Tour fik sin debut i Sønderborg tilbage i efteråret. Her mødte 2.500 nysgerrige gæster op for at sparke dæk og prøvekøre de 10 forskellige elbilmærker. Arrangementet førte helt konkret 30 elbilkøb med sig og skabte formentlig endnu flere grønne ringe i vandet.
- Det er en ekstrem positiv udvikling, vi ser på elbilområdet i Sønderborg, og jeg er sikker på, at vi kun lige har set begyndelsen. I 2025 kommer Elbil Tour igen til byen, og det bliver med en tung og spændende tilføjelse. Elbil Tour 2025 vil nemlig også indeholde flere el-lastbiler, som forhåbentligt kan være med til at accelerere omstillingen af varetransporten, siger Morten Vendelbo Jepsen, Senior Projektleder hos ProjectZero.
Elbil Tour 2025 afholdes d. 2. – 4. maj i Sønderborg.
Omstillingen til el-lastbiler tager form
Mens salget af elbiler tager kvantespring i disse år, går omstillingen til el-lastbiler noget langsommere. Alligevel er der flere positive tegn at spore!
Stigningen i salget af elbiler er især drevet af billigere priser, længere rækkevidde og bedre ladeinfrastruktur, og netop disse områder oplever store forbedringer inden for varetransporten.
Nye modeller med længere rækkevidde lanceres, ladestationer med kapacitet til lastbiler etableres, og en bedre kortlægning af lastbilernes kørselsmønstre gør det lettere for virksomheder at identificere, på hvilke ruter de med fordel kan udskifte deres fossildrevne lastbiler med elektriske.
Samtidig er der pr. 1. januar 2025 indført vejafgift for lastbiler, baseret på hvor langt de kører, og hvor meget CO2 de udleder. Afgiften er et klart signal om, hvor fremtiden peger henad og kan forhåbentligt bidrage til, at elektrificeringen af varetransporten tager et tiltrængt hop.
Elbil er godt - men ingen bil er endnu bedre
Ingen tvivl om, at det er yderst positivt, når elektriske køretøjer bliver foretrukket fremfor de fossile. Klimaaftrykket er beviseligt langt lavere over hele bilens levetid, og elbiler bliver stadig grønnere år for år i takt med udbygningen af vedvarende energikilder.
Samtidig er det dog vigtigt at holde fast i, at klimaet ikke interesserer sig for antallet af elbiler, men ene og alene om mængden af drivhusgasser i atmosfæren. Selvom elbiler er mere klimavenlige end deres fossile modstykker, er de ikke klimaneutrale. Produktionen af elbiler, især fremstillingen af litiumbatterier, har stadig et betydeligt klimaaftryk, selvom processen løbende bliver mere effektiv.
Søger man derfor et af de særligt udfordrende nytårsforsæt, som kan gøre en mærkbar forskel for ens personlige klimaaftryk, er et godt bud at reducere køreturene eller måske endda helt undvære bilen.
Færre biler på vejene reducerer CO₂-udledningen fra både produktion og kørsel, mindsker energibehovet og begrænser vejslitage, som kræver betydelige ressourcer at vedligeholde. Derudover medfører det færre trafikpropper, mindre støj og en væsentlig forbedring af luftkvaliteten.
Flere sønderborgere har allerede valgt at erstatte bilen med gåben, cykel og offentlig transport. Sideløbende ser vi en stigning i antallet af samkørsler i området, da over 12.500 ture blev delt gennem den lokalt udviklede nabogo-app i 2024.