I dag leverer Volvo tre af verdens første elektriske lastbiler til tung transport til Danfoss, og næste år følger yderligere seks. Udskiftningen er et vigtigt bidrag til Sønderborgområdets bestræbelser på at blive CO2-neutral.

Fremover er der god chance for, at den Danfoss-lastbil du møder på vejen til Nordborg eller Gråsten, er elektrisk. Industrikoncernen fik i dag de tre første af i alt ni elektriske lastbiler, som skal bruges til transport internt i Danmark.

En af lastbilerne kan køre 24 timer i døgnet, fem dage om ugen, uden betydelig opladningstid.

Når de resterende seks lastbiler tages i brug næste år, vil de reducere CO2-emissionerne med 10-15% i scope 1 og 2 for Danfoss i Danmark, fortæller Torben Christensen, Chief Sustainability Officer og Head of Global Services:

- Overgangen til elektriske køretøjer er en del af Danfoss’ mål om at blive CO2 neutral i scope 1 og 2 emissioner inden 2030. Med de nye elektriske lastbiler fra Volvo accelererer vi dekarboniseringen af Danfoss. Ved at omstille vores egen flåde af lastbiler til at være elektriske ønsker vi at vise vores kunder og andre virksomheder rundt om i verden, at det er udfordrende, men ikke umuligt, at skifte til elektriske lastbiler og helt afgørende, hvis du ønsker at dekarbonisere din virksomhed, siger han.

    Tættere på nullet
    Men det er ikke kun i Danfoss’ klimaregnskab, at de nye lastbiler bidrager positivt. I planen for ProjectZeros mål om et CO2-neutralt energisystem i 2029 er ambitionen, at 20 procent af områdets lastbiler skal være grønne i 2029.

    Med Danfoss nye bidrag kommer Sønderborgområdet godt i gang med den planlagte reduktion på tung transport, fortæller Allan Pilgaard-Jensen, der er programchef for ProjectZeros masterplan.

    - Vi er meget glade for de skridt, Danfoss tager i retning af klimaneutralitet. De har en stor betydning for, at vi når nullet i 2029. Ikke alene bidrager de til en væsentlig CO2-reduktion. Vi er sikre på, at andre virksomheder vil lade sig inspirere af Danfoss, siger Allan Pilgaard-Jensen.

      Lokal teknologi
      Det er ikke tilfældigt, at det lige netop er Danfoss, der introducerer de nye lastbiler i Danmark. Danfoss Editron leverer nemlig afgørende komponenter til Volvos elektriske lastbiler i form af On-Board Charger og Electric Power Supply, der muliggør hurtig AC-opladning om natten. Samtidig bruger den let tilgængelige AC-strømudtag, som gør det nemmere at implementere el-lastbiler til flere ruter og reducere omkostningerne til opladnings-infrastruktur. Samtidig leverer Semikron Danfoss såkaldte traction inverters, som er designet til brug i busser, byggemaskiner, marinefartøjer og lastbiler til Volvo Trucks elektriske lastbiler.

      Leveringen af de tre elektriske lastbiler er en del af et større partnerskab mellem Volvo Trucks og Danfoss, der fokuserer på banebrydende, bæredygtige elektriske transportmuligheder.